Назва позитивної психотерапії походить від лат. positum, що значить “даний”, “фактичний”, “дійсний”, “той, що є насправді”.
У позитивній психотерапії зазначається, що хвороби, конфлікти, стреси, життєві негаразди є даниною життя кожної людини і це треба визнавати. І, поруч з цим, корисно знати, що людина наділена здібностями, завдяки яким здатна знаходити рішення найскладніших проблем та втілювати їх у життя. Це також особливість життя кожної людини.“Якщо існує проблема — то існує і її вирішення”. Метод базується на уявленні про людину та її природу, згідно з яким кожна людина є не лише носієм та автором проблем і конфліктів, але й носієм здібностей та автором можливостей зміни життя на краще.
Засновником методу Позитивної психотерапію є Носсрат Пезешкіан.
Первинні
Вторинні
Любити
Знати
Терпіння
Акуратність
Прийняття/любов
Бережливість/економність
Ідеал/бути прикладом
Точність
Впевненість в здібностях
Пунктуальність
Впевненість в правоті
Ввічливість/стриманість
Єдність/цілісність
Вірність
Сенс/віра/релігія
Слухняність
Контакти
Справедливість
Ніжність
Цілеспрямованість
Довіра
Старанність/працьовитість
Сумнів
Надійність/відповідальність
Надія
Добропорядність
Час
Відкритість/щирість
5-крокова стратегія – принцип самодопомоги
5) Розширення цілей (здатність планувати майбутнє, бути готовим до позитивних змін).
4) Вербалізація (формування умінь і навичок ефективної поведінки).
3) Ситуативне підбадьорювання (фіксація на внутрішніх ресурсах).
2) Інвентаризація (вивчення себе, своїх сильних і слабких сторін).
1) Дистанціювання (вміння побачити себе чи проблему зі сторони).
Тобто, вчитель, використовуючи у навчаннірositum-підхід, визнає за дітьми право на помилку з метою винести з неї для них самих урок. Помилятися, пробувати нове означає шукати себе, змінюючи життя на краще. Наприклад, словниковий диктант не просто діти писатимуть під диктовку вчителя, а за допомогоюмнемонічних картиноквибиратимуть правильний варіант написання. Якщо учень вибере неправильний варіант, вчитель лише покаже на картинці правильний. А дитина вже за допомогою візуальної пам'яті і асоціацій, що викликає певна картинка чи фото, зможе краще запам'ятати написання цього слова + кожен знатиме: помилятися можна. Адже кожна помилка — не конфлікт "діти-діти" чи "дитина-учень" —, а лише чергова сходинка до перемоги.